Ana Sayfa / Genel / Kazakitan’da Çimkent Bölgesinde Sürgünde Yaşayan Ahıska Türklerinin Kültür Çatısı: Doğum, Düğün, Ölüm Adetleri

Kazakitan’da Çimkent Bölgesinde Sürgünde Yaşayan Ahıska Türklerinin Kültür Çatısı: Doğum, Düğün, Ölüm Adetleri

Kültür-Sanat: Eserlerimizi Tanıyalım

Eser ismi: Kazakitan’da Çimkent Bölgesinde Sürgünde Yaşayan Ahıska Türklerinin Kültür Çatısı: Doğum, Düğün, Ölüm Adetleri

Yazar: Cemile Güzeloğlu

Ankara/Gece Akademi, 2018

 

Kendisi de Ahıska Türklerinden olan yazar Cemile Güzeloğlu, eserinde, Kazakistan’ın Çimkent bölgesinde yaşayan ve vatandan uzak bir şekilde vatan hasreti çeken Ahıska Türklerinin kültürünün önemli üç geçiş devresi doğum, düğün ve ölüm adetlerini dile getirmiştir. İki bölümden oluşan eserin ilk bölümünde Ahıska Türklerinin tarihi, Ahıska bölgesinin coğrafi konumu, Rusların işgaliyle başlayan esaret yılları, devamında gelen sürgün ve sürgün sonrasında yeni yerlerinde yaşam, vatana dönüş mücadeleleri ele alınmıştır. İkinci bölümünde ise eser isminden de anlaşılacağı gibi Ahıska Türklerinin Orta Asya’ya sürgününden beri yoğun olarak yaşadıkları Kazakistan’ın Çimkent vilayetinde yaşattıkları örf ve adetlerine yer verilmiştir.

Ayrıca eserde, saha çalışması yapılarak toplanan bilgiler, bölgede yaşayan ve 1944’de sürgünü bizzat yaşayan tanıklarla yapılan röportajlar, bazı adetlerin uygulanma sırasında canlı olarak izlenip kaydedilerek elde edilen veriler yer almaktadır. Ahıska kültür hazinesinin önemli parçalarından mani, türkü, masal, hikaye, atasözü vb. gibi sözlü örnekler, Ahıska doğumlu sürgünü yaşamış tanıklar ve onların birinci kuşak torunlarından derlenmiştir. Günümüze kadar gelmiş eski Ahıska âdetlerinin hâlâ nasıl korunup sonraki kuşaklara aktarıldığını; diğer taraftan sürgün gibi önemli bir olayın bu insanların hayatını nasıl değiştirdiğini; vatan hasreti izlerinin onların âdetlerinde, sözlü kültüründe nasıl yer aldığını görebiliriz.

Eserde, sürgün gibi büyük bir felaket yaşamış, sürgün hayatı boyunca asimile olma tehlikesiyle karşı karşıya kalmış Ahıska Türklerinin bulundukları yerlerde dillerine ve örf-adetlerine bağlılığı sayesinde kültürel kimliklerini korudukları görülmektedir. Ahıska bölgesindeyken yaşattıkları doğum, düğün, ölüm adetlerini sürgün sonrası çok kültürlü bölgelerde dahi canlı olarak yaşattıkları bilinmektedir.

Bir diğer açıdan, Anadolu’yla eskiden ortak geçmişi ve toprak bütünlüğü olan Ahıska bölgesinin gelenekleri ile Anadolu’daki bazı gelenekleri arasındaki bağın canlı tutulduğu anlaşılmaktadır.

 

Hazırlayan:
Rasim Şakiroğlu
(AHGEB, Ahıska Arşivi)

Hakkında rasimefendi

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yunus Zeyrek hocamızı rahmet ve minnetle anıyoruz

Değerli Yunus Zeyrek hocamızın aramızdan ayrılalı 1 sene oldu. Kendisini rahmet ve minnetle anıyor, mekanının …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir